Közösségi hírek

Határtalanul! Hetedikesek Erdélyben

Gabriella Jászné Erdei, 2018. máj. 6. 23:37   [ 2018. máj. 8. 23:20 frissítve ]

Adysok Erdélyben, Ady nyomában

A Gyáli Ady Endre Általános Iskola az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő pályázatán a Határtalanul! programban idén 4 196 289 Ft támogatást nyert az Adysok Erdélyben, Ady Endre nyomában című pályázatával. Ennek keretében a hetedik évfolyam 70 tanulója 7 kísérő nevelővel 2017. április 17-21. között Romániába utazott.

2018 áprilisában ismét minden Erdélyről szólt a 7. évfolyamosok háza táján. A Határtalanul! program már 7. alkalommal adott lehetőséget tanulóinknak és tanáraiknak, hogy Ady Endre nyomába szegődjenek, és bejárják iskolánk névadója életének fontos erdélyi állomásait.

A hagyományoknak megfelelően idén is gyűjtöttünk ajándékokat és könyveket, melyekkel többek között a TÉKA Alapítványt támogattuk. Diákjaink nagy lelkesedéssel készítettek csomagokat az erdélyi magyar gyerekek számára. Az előkészítő órák keretein belül részletesen megismerkedtünk Erdély történelmével és Ady Endre életével is. Emellett praktikus tanácsokat is kaptunk az utazásra vonatkozóan.

Ahogyan az lenni szokott, az első napunk zsúfoltra sikeredett, de mint az utólagos értékelésekből kiderült, megérte, mert diákjaink egyetlen programot sem hagytak volna ki. Jártunk Nagykárolyban, ahol megtekintettük a Károlyi-kastélyt és annak csodaszép parkját. Érmindszenten közös versmondással, koszorúzással és faültetéssel emlékeztünk iskolánk névadójára. Megtekinthettük Ady szülőházát, sőt bizonyítványait is. A késő délutáni órákban értünk Zilahra, ahol a Református Kollégium előtt álló Ady szobor megkoszorúzására is időt szakítottunk. Vacsorával zártuk a napot magyarvistai szálláshelyünkön.

A második nap kevésbé hosszúnak, ám igen tartalmasnak ígérkezett. Első állomásunk Válaszút volt, ahol Kallós Zoltán néprajzi gyűjteményének gazdagsága és szépsége mindenkit lenyűgözött. Ráadásul kézműves foglalkozáson és kvízjátékban is részt vehettünk. A délután folyamán mindenki megtudta, hogy miért is „szép város Kolozsvár”, ugyanis városnézéssel zártuk a programot. Megtekintettük többek között a Matyás-szoborcsoportot, a Szent Mihály templomot és Mátyás király szülőházát is. A Házsongárdi temetőben koszorúzásra is sor került. Vacsora után szálláshelyünkön helyi fiatalok népviseletbe öltözve tanítottak bennünket táncolni.

A harmadik nap az egyik legélvezetesebb napnak bizonyult. Délelőtt megtekintettük a tordai református templomot, melynek történetéről a helyi iskola igazgatónője mesélt nekünk. Majd diáktalálkozón vettünk részt, ahol az irodalmi kvíz mellett egy spontán focimeccsel is szorosabbra fűztük ismeretségünket a helyi magyar fiatalokkal. A tordai sóbánya monumentális méreteivel és jó levegőjével mindenkiben maradandó nyomot hagyott. Nem beszélve a Tordai-hasadékban tett túráról, melynek során gyönyörű természeti környezetben tehettük próbára magunkat.

A negyedik napon szintén csodaszép környezetben, Torockón és környékén jártunk. Megtudtuk Székelykő nevének eredetét, és hogy miért kel fel itt kétszer a nap. A tájházban megismerkedtünk a környék népviseletével, szokásaival. Ellátogattunk a Szent Ferenc Alapítvány itteni gyermekotthonába is. A torockószentgyörgyi várromhoz való feljutás megmozgatta az izmainkat, de biztosan mindenkinek maradandó élményt nyújtott a fenti panoráma.

Utolsó napunk sem szűkölködött látnivalókban. Kora reggeli indulást követően, jutott némi idő ajándékot venni az otthoniaknak a körösfői vásárban. Délelőtt új programelemként megtekintettük Nagyszalontán a Csonkatornyot és a benne helyet kapó Arany János-kiállítást. Délutánunkat Nagyváradon töltöttük. Sétáltunk a város főterén, ellátogattunk az Ady Endre Emlékmúzeumba, majd megkoszorúztuk a költő szobrát.

Kissé fáradtan, de épségben, rengeteg élménnyel és új ismerettel gazdagodva tértünk haza. Köszönjük mindenkinek, aki részt vett a kirándulás szervezésében és lebonyolításában.

Dobó Ivett

kísérő nevelő

Határtalanul! 2018.

erdély 1.mp4

Városi szépolvasás verseny

Gabriella Jászné Erdei, 2018. ápr. 23. 4:07   [ 2018. ápr. 23. 4:19 frissítve ]

Április 19-én az Ady iskola adott helyet a városi szépolvasás versenynek, amely 2-4. évfolyamos diákok számára volt megrendezve.  A város 3 általános iskolájából összesen 36 gyerek vett részt a versenyen. A másodikosok Bálint Ágnes: Egy egér naplója c. regényből kaptak felolvasandó részleteket, a harmadikosok Bosnyák Viktória: Tündérboszorkány c. regényéből, a negyedikesek Balázs Ágnes: Lufi és Szamóca c. regényéből olvastak fel.
A baráti hangulatban zajló verseny képekben:

Városi szépolvasás verseny

Iskolai szépolvasás verseny

Gabriella Jászné Erdei, 2018. ápr. 23. 3:56   [ 2018. ápr. 23. 3:59 frissítve ]

Április 10-én tartottuk a 2-4. évfolyam számára a szépolvasás versenyt. Minden évfolyamból az első négy helyezett jutott tovább a városi versenyre, amely szintén az Ady iskolában került megrendezésre.

Arany-busz

Gabriella Jászné Erdei, 2018. febr. 12. 1:43

Látogatás az Arany-buszon

Az Arany János Közösségi Ház és Városi Könyvtár meghívására Gyálra érkezett február 8-án a 200-as Arany-busz, a Petőfi Irodalmi Múzeum mozgókiállítása, melyet az Arany János évforduló alkalmából egy buszban rendeztek be, és egy éven át járja az országot.

Hogy mi mindent lehet bemutatni egyetlen buszban? Nem is gondolnátok!

Iskolánk hetedikesei lehetőséget kaptak arra, hogy megtekintsék a kiállítást. Ők ilyennek látták:

„Ezen a napon az osztállyal elmentünk egy mozgó múzeumba. Már a busz külseje megfogott, mivel a Toldi volt képregény formájában a ráfestve.”

Amint belépte, már tudtam, hogy látványos lesz! Mindenféle versek, történetek voltak Aranyról a falakon. Sok-sok kreatív megoldás volt, pl. összerakós vers, forgatható tekercsre írt vers. A kedvenceim az interaktív játékok voltak, mint pl. a kvíz, vagy éppen a Toldiról szóló játék, ahol egy kar segítségével tudtál eljátszani eseményeket a műből.”

„Nagyon tetszett, mert minden verset más technikával mutattak meg. Különösen jó volt a busz hátuljában a kvízes játék: ismertetett néhány régies szót, és mutatott rá példákat Arany verseiből.”

„Nagyon tetszettek az interaktív játékok, főleg az, amikor a régi szó mostani jelentését kellett kitalálni.”

„Érdekes volt az a forgótábla, ahol XX. századi költők véleményét lehetett olvasni Aranyról.”

„Tetszett, hogy három részre osztották a buszt (életrajz; fő művek; filmek, videók Arannyal kapcsolatban). Találó volt a kiállítás neve.”

„Nekem legjobban tetsző rész az interaktív blokk volt. Nagyon sok érdekes dolgot lehetett megtudni játékos módon. Jó volt, hogy a múlt évben tanult Toldit is felidézhettük egy erőmérésen, amiben Toldi küldetéseit kellett végigcsinálni. Tetszett a busz festése: én igazából aranyszínű buszra számítottam, ehelyett Toldi volt ráfestve.”

„Sokan azt is kipróbálhatták, hogy jók lennének-e Toldinak”

„Ötletesnek találtam a Családi kör című vers megjelenítését a malomköveken”

„Nagyon meglepő volt számomra, hogy Magyarországon kívül is neveztek el utcákat Arany Jánosról.”

„Érdekesnek találtam, hogy még egy kisbolygót is elneveztek Arany Jánosról.”

„Összességében nagyon jó volt. Sokkal jobb, mint amire számítottam!”

„Szívesen meglátogatnám még egyszer!”

Ha a kiállításról még többet is szeretnétek megtudni, kérdezzétek a hetedikeseket!

Kazinczy verseny

Gabriella Jászné Erdei, 2018. jan. 11. 0:26

2018. január 10-én tartottuk meg az iskolai Kazinczy versenyt. A "szép magyar beszéd" bemutatásához a versenyzőknek egy 20-21. századi írótól származó, szabadon választott, 20-25 sor hosszúságú prózai szöveg kifejező felolvasásával kellett készülniük előzetesen. A versenyen saját, választott szövegük mellett egy másik, kötelező szöveget is bemutattak rövid felkészülési idő után, amelyhez bizony komoly olvasástechnikai tudásra volt szükség.

Az első hat helyezést elérő versenyző oklevet és jutalomkönyvet, a többiek emléklapot kaptak. Az iskolai versenyen kategóriánként első két helyen végzett tanulója fogja iskolánkat képviselni január 19-én a Bartók Béla Iskolában a területi fordulón.

Gratulálunk minden versenyzőnek az eredményes szerepléshez!

Képek

Karácsonyi ünnepség

Gabriella Jászné Erdei, 2018. jan. 3. 3:39   [ 2018. jan. 9. 3:18 frissítve ]

A Gyáli Ady Endre Általános Iskola a közösségi házban tartotta karácsonyi ünnepségét. Az adysok ide is csak három "turnusban férnek" be, az ünnepségre való gyaloglást viszont kárpótolja a meghitt, látványos színházélmény! A negyedikesek két mesével, egy zenés, dalos fényjátékkal és egy igazi finálészerű produkcióval lepték meg társaikat. Utaztak expresszvonaton a mennyországba Jézuskát keresni, volt betlehemes jelenet és mese egy olyan álomról, ami a valóságban ráébreszti a családtagokat arra, meg kell tanulnunk vágyakozni azután, ami a miénk... A felsős diákok vastapssal, hangos tetszésnyilvánítással köszönték meg kisebb társaiknak, hogy lélekemelő műsort nézhettek. A záró karácsonyi dalt kétszer is elénekelték közösen!
Az ünnepség keretében került sor a Gyál Város Önkormányzat által megítélt Közművelődési díj átadására, melyet Biró Eszter és Fazekas Nikolett tanulók kaptak. Biró Eszter a 8.c osztály motorjaként kiváló közösségi munkájáért részesült elismerésben. Fazekas Nikolett a környezettudatos életszemlélet és a felelős állattartás elkötelezettjeként mutat példát társainak, ezért érdemelte ki a díjat. Az Ady iskola karácsonyi ünnepségének fényét emelte, hogy a diákokkal ünnepelt több képviselő mellett dr. Hrutkáné Molnár Monika, a Monori Tankerületi Központ igazgatója, Pápai Mihály polgármester és Pánczél Károly országgyűlési képviselő is.

Karácsonyi ünnepség

Városi Szavalóverseny

Gabriella Jászné Erdei, 2017. dec. 5. 7:05   [ 2018. jan. 11. 1:27 frissítve ]

A Gyáli Ady Endre Általános Iskolában 2017. november 29-én tartottuk meg a városi szavalóversenyt. Négy korcsoportban a város általános iskoláinak legjobb szavalói – korcsoportonként 12 tanuló – örvendeztette meg a zsűrit és a nézőket előadásával. A zsűribe az iskolák magyartanárai mellett mindig meghívást kapnak külső szakértők az objektivitás érdekében. Így történt ez most is. Idén az 1-2. évfolyam zsűrijének elnöke Ritecz Istvánné, a Gyáli Liliom Óvoda nyugalmazott vezetője, a 3-4. évfolyamé Kápolnásiné Sági Andrea a Gyáli Tulipán Óvoda vezetője volt. A felső tagozaton a zsűri munkáját két külső szakértő is segítette: az 5-6. évfolyamon Deák Fruzsina musicalszínésznő és Ljubimov Krisztina a Gyáli Arany János Közösségi Ház és Városi Könyvtár igazgatója, a 7-8. évfolyam

ét pedig Deutsch Anita színművésznő és Gazdik István a Klauzál Gábor Művelődési Központ vezetője.

A versenyt a tanulók szavalatai valódi élménnyé emelték, minden szereplő méltón képviselte intézményét. A döntéshozatal alatt illatos pogácsa, mosolygó szendvics és tea várta a vendégeket. Mivel ebben az évben ünnepeljük Ady Endre 140. születésnapját, és iskolánk 25 éve vette fel a költő nevét, minden részvevő számára az emléklap mellé hűtőmágnest is ajándékoztunk. A helyezettek pedig oklevelet és könyvjutalmat kaptak.

Jó hangulatú, emlékezetes nap volt ez! Köszönjük minden versenyzőnek, szervezőnek, a zsűrizésben részt vállalónak a munkáját!

Jövőre újra találkozunk!

Diószegi Zoltánné

Városi Szavalóverseny

Iskolai szavalóverseny

Gabriella Jászné Erdei, 2017. nov. 29. 3:45   [ frissítve: 2017. dec. 2. 15:40, felhasználó: Csilla Kasa ]

November 22-én került megrendezésre az iskolai szavalóverseny. A szebbnél szebb szavalatokat oklevelekkel, jutalomkönyvekkel értékeltük. Senki nem tért haza üres kézzel, aki nem ért el helyezést, emléklapot kapott.
A legjobbak november 29-én, a város szavalóversenyen mérhetik össze tudásukat kortársaikkal a többi iskolából. Hajrá, Ady!

Ady Endre születésnapját ünnepeltük

Mária Templom, 2017. nov. 23. 9:39

Nov. 22-én a Ady Endre születésének 140. évfordulóját ünnepeltük.
Rendhagyó módon emlékeztünk a névadó költőre: a pedagógusok műsorát hallgattuk meg. Volt, aki Adytól választott művet, volt, aki saját írásával tisztelt meg az iskola közösségét.
Emelkedett, bensőséges, kivételes pillanatokat éltünk át.

Álljon itt emlékül Kovács Viktória (Viki néni) írása:

Hogy kicsoda Ady?

Amikor kisgyerek voltam, fogalmam sem volt róla, hogy mi vagy ki az az Ady...

Adidas... Hát, ennek legalább van értelme. Vagy: Add ide! - ennek is van értelme.

De hogy Ady...?

Az Ady nekem egy utca volt, ahol a nagymamám lakott, és ahol kisgyerekként az unokatestvéreimmel játszottam. Egy utca, ahol karácsonykor a hóesésben jártunk házról házra, ajándékokat kaptunk, énekeltünk és beszélgettünk. Az Ady nekem a boldog gyerekkor volt.

Mert Ady mindig ad valamit.

Aztán Adyból iskola lett, egy iskola, ahol a szüleim tanítottak, és ahova aztán én is jártam.

És most már az is marad mindig: egy iskola, egy család, egy nagy család.

Az egyetemen például egy szakdolgozatot adott és rengeteg gyönyörű verset.

Ady segítségével ráéreztem a kutatás örömére és a siker ízére.

Ady megtanított keresni, szeretni és küzdeni azért, amiben hiszek.

Adytól megtanultam, hogy bármilyen rögös is az út, nem szabad feladni,

haladni kell a megkezdett úton, és hinni kell a kitűzött célban.

Mert Ady mindig ad valamit.

És Ady persze megtanított hinni Istenben is - pedig mennyit küzdött vele...

Mert hitt a szabadságban, a függetlenségben, az emberi méltóságban - ahogy én is.

És mégis. Ady mégis meg tudta köszönni Istennek, hogy életet kapott tőle,

és annyi mindenre megtanította.

Mert Isten is mindig ad. Ady ezt is tőle tanulta.

Köszönöm, hogy nem tartozok senkinek
Másnak, csupán néked, mindenért néked.
Napsugarak zugása, amit hallok,
Számban nevednek jó ize van,
Szent mennydörgést néz a két szemem,
Istenem, istenem, istenem,
Könnyebb a lelkem, hogy most látván vallott,
Hogy te voltál élet, bú, csók, öröm
S hogy te leszel a halál, köszönöm.

Adytól így azt is megtanultam, hogy ha kapok valamit, azt illik megköszönni.

Köszönöm tehát, hogy az Ady-család tagja lehetek ma is, és mindennap emlékezhetek a régi karácsonyokra, amikor hittünk abban, hogy élni és küzdeni mégis, mégis érdemes,

mert az emberek jók, és a szívükben valahol mélyen béke és szeretet van.

Kovács Viktória

Gyál, 2017. november 22.

Őszi papírgyűjtés eredmény

Mária Templom, 2017. nov. 14. 13:13   [ frissítve: 2017. nov. 16. 14:13, felhasználó: Zsolt Balog ]

ŐSZI PAPÍRGYŰJTÉS
EREDMÉNY

Minden osztálynak köszönjük, hogy ilyen sok papírt hoztak! Összesen 32.170 kg papír gyűjtöttünk, ezzel 536 fa életét mentettük meg!

I.           helyezettek: több, mint 70 kg papír fejenként

3.a – tárgynyeremény

1.b – tárgynyeremény

6.c - tárgynyeremény

A sorrend megállapításánál az 1 főre jutó papírmennyiséget vettük figyelembe.

Köszönjük a diák és a felnőtt segítséget!