Közösségi hírek


Roxfort Klub

Gabriella Jászné Erdei, 2018. szept. 20. 23:40

Második évét indítja a Roxfort klub

Huszonegy éve jelent meg J. K. Rowling első Harry Potter regénye, ami azóta is világszerte töretlen sikernek örvend. Nincs ez másként az Adyban se, ahol 2017 őszén alapítottunk meg a Roxfort klubbot, nem csak Harry Potter rajongók számára.

A könyvhöz hasonlóan az érdeklődő gyerekek mind tagjai lesznek valamelyik Roxfortos háznak, a Griffendélnek, a Mardekárnak, a Hugrabugnak vagy a Hollóhátnak, onnantól kezdve pedig részt vehetnek a pontversenyben. Fontos, hogy nem csak a rajongókat várjuk, bárki beiratkozhat, ha kedvet kap hozzá. A pontok állását a gyerekek által készített színes plakátokon követhetjük. A könyvvel ellentétben mi nem csak év végén, de minden hónapban győztest hirdetünk az érdeklődés fenntartása és a gyakoribb sikerélmény érdekében. A könyvtár dekorációja minden hónapban az előző hónapot megnyert ház színeiből áll, júniusban pedig felavatjuk a mi saját Roxfort házkupánkat az egész évben legtöbb pontot szerző ház címerével. A kupát év közben a könyvtárban állítjuk ki.

De hogyan szerezhetnek pontot a gyerekek? Ennek sokféle módja van, de mivel a klub elsődleges célja az olvasásnépszerűsítés, így a pontrendszer is főként a könyvekre épül. Legnépszerűbb az illusztrációkészítés. A gyerekek pontot szerezhetnek bármilyen, a könyvtárban meglévő és elolvasott meséhez, regényhez vagy vershez készült rajzzal. A legjobban sikerültekkel minden hónap elején feldíszítjük a könyvtárat. Sokan választják a verstanulást is. Felmondható bármilyen olyan, legalább 12 soros vers, amit nem szavalóversenyre, vagy kötelezően az órára tanultak a gyerekek. Népszerű a Friss tinta verses kötet, szeretik Lackfit, Vörös Istvánt és Kányádit. A gyerekek készíthetnek könyvajánlót, vagy írhatnak saját verset, történetet.

Inkább a két felső évfolyam tagjai számára szól a kutatás lehetősége. Ennek során a gyerekek választanak egy témát, aminek több helyen utána néznek, majd az olvasottakat (látottakat, hallottakat) egy oldalban foglalják össze. A gyerekeknek fel kell tüntetniük a forrásokat, és kevesebb pontot ér a munkájuk, ha szó szerint másolják azokat. Ez egy nagyon nehéz feladat, így kevesen is próbálkoznak vele, ők azonban nem csak azt gyakorolhatják, hogyan foglalják össze ismereteiket kerek egész mondatokban, és hogyan szűrhetik ki az információtengerből azt, ami számukra fontos, érdekes, hanem azt is, hogy hogy nézhetnek utána valaminek, ami őket érdekli. Legtöbben valamilyen színészről vagy íróról írnak, de többen választották Walt Disney-t is, sőt Vincent van Goghról is készült egy nagyon alapos szöveg.

Utólag került a lehetőségek közé a kvíz kitöltése. Több könyvhöz készült egy tíz pontos kérdőív, ami részint szövegértési, részint véleménykérdéseket tartalmaz. Mivel ez utóbbiakra a gyerek mindenképpen kap pontot, így valamennyi sikerélménye mindenképpen lesz. Ez a lehetőség azért született, mert sokan, még ha amúgy tetszik is nekik a könyv, a felénél abba hagyják, vagy nagyon figyelmetlenül száguldanak rajta végig. Remélhetőleg ez a feladat arra ösztönzi őket, hogy kicsit jobban összpontosítsanak az olvasottakra. A kérdéssorral rendelkező könyvek listája lassan, de biztosan bővül.

A 2017/2018-as tanévben összesen 124-en iratkoztak fel  a klubba, ennek valamivel több mint a harmada volt aktív, sokan közülük azonban napi szinten jelentkeztek. Úgy gondolom, a sikerhez az is hozzájárult, hogy a szabályokat együtt alakítottuk ki a gyerekekkel. Az is az ő kérésük volt, hogy a könyvhöz hasonlóan nálunk is legyenek prefektusok. Hosszas egyeztetés után, végül minden hónapban az a két játékos lett prefektus, aki a házban a legtöbb pontot hozta, ők prefektusi kitűzőre jogosultak a következő hónapban.

Nagyon pozitív élmény, hogy mennyire igazságosak egymással a gyerekek. Időnként megkérdezem a nagyobbakat, hogy egy-egy rajzra hány pontot adnának, ilyenkor mindig objektívek, sosem azt nézik, hogy az illetővel egy csapatban vannak-e. Lelkesen segítik csapattársaikat, többször is előfordult, hogy a nagyok segítettek verset tanulni a kicsiknek.

A 2017/2018-as tanévet a Griffendél nyerte, összesen 3626 ponttal. Az idei kupáért már megkezdődött a pontgyűjtés, az új tagokat továbbra is szeretettel várjuk!

          Bauer Katalin

          iskolakönyvtáros

                                                                                                 
                                                                           

Évzáró

Gabriella Jászné Erdei, 2018. jún. 27. 1:16

Ballagás

Gabriella Jászné Erdei, 2018. jún. 27. 0:53

Ballagás


Családi nap képekben

Gabriella Jászné Erdei, 2018. jún. 27. 0:44   [ 2018. jún. 27. 0:58 frissítve ]

Családi nap


Mosolyrend 2017/2018

Gabriella Jászné Erdei, 2018. jún. 18. 23:43

Mosolyrend

2017/2018-as tanév

A legtisztelettudóbb diák





 

 

Első negyedévben

 

Félév

Háromnegyed évi

Év végi

5.a

Miczi Dániel

Papp Fanni

Csétai Gergő

Erős Fanni

Géczy Huba

Nagy Viktória

Dóczi Johanna

Strupka Linett

5.b

Kristóf Sebestyén

Sárközi Nikolett

Balogh Zsófia

Kerekes Dávid

Kerekes Dávid

Klajkó Fanni

Kovács Roland

Sárközi Nikolett

5.c

Balogh Míra Zoé

Sponga Máté

Orbán Regina

Szabó Márk

Dibáczi Noémi

Szabó Hubertusz

Jász Tamara

Riczu Boglárka Bianka

6.a

Deák Zsófia

Szabó Berta

Dudás Nóra

Lampert Sára

Baldauf Veronika

Orosz Lilla

Aklan Larion

Wágner János

6.b

Bodó Lívia

Szőke László

Csétai Dávid

Kovács Kíra

Szmolka Péter

Szmolka Zsolt

Csikos Fanni

Hudák Olivér

6.c

Angyal Dorina

Lakó Noémi

András Renáta

Domokos Nikolett

András Renáta

Dobos Petra

Domokos Nikolett

Lakó Noémi

6.d

Molnár Attila

Puncsuhás Petra

Kiss Anna Sára

Koller Bence

Koller Bence

Vascsák Zalán

Szilágyi Mercédesz

Szilágyi Dominika

7.a

Erős Viola

Szabó Nándor

Sőr Dóra

Szabó Csaba

Adamecz Tibor

Csökli Boglárka

Blaskó Barbara

Balla Levente

7.b

Mravik András

Péter Júlia

Nagy Lívia

Magó Tímea

Magó Tímea

Vörösváczky Gergő

Karda Boglárka

Vörösváczky Gergő

7.c

Biró Péter

Börzsei Dorottya

Balás Luca

Halmi Kristóf

Somogyi Sándor

Szarvas Tünde

Hajagos Dorina

Papp Dániel

8.a

Gálfi Máté

Suller Csongor

Duró Csenge

Köcse Dávid

Tóth Brigitta

Zeaiter Zéna

Demeter Bettina

Tauber Levente

8.b

Kovács Márk

Nagy Bálint

Árkosi Krisztián

Bulátkó Csilla

Wrábel Attila

Wrábel Ádám

Szabó Dominika

Vízvári Veronika

8.c

Balogh Noémi

Biró Eszter

Bodó Tamara

Fazekas Nikolett

Antal László

Rácz-Kósa Boglárka

Ercsei László Bence

Kozma Krisztina Eszer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Negyedévente a felső tagozatos osztályokban odaítéljük a „Mosolyrend”-et a legsegítőkészebb, legtisztelettudóbb diákoknak.

 

 

Gratulálunk az év végi Mosolyrend                                                                                     Tagjainak!

 

                                                                                                        Tanári kar

Határtalanul! Hetedikesek Erdélyben

Gabriella Jászné Erdei, 2018. máj. 6. 23:37   [ 2018. máj. 8. 23:20 frissítve ]

Adysok Erdélyben, Ady nyomában

A Gyáli Ady Endre Általános Iskola az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő pályázatán a Határtalanul! programban idén 4 196 289 Ft támogatást nyert az Adysok Erdélyben, Ady Endre nyomában című pályázatával. Ennek keretében a hetedik évfolyam 70 tanulója 7 kísérő nevelővel 2017. április 17-21. között Romániába utazott.

2018 áprilisában ismét minden Erdélyről szólt a 7. évfolyamosok háza táján. A Határtalanul! program már 7. alkalommal adott lehetőséget tanulóinknak és tanáraiknak, hogy Ady Endre nyomába szegődjenek, és bejárják iskolánk névadója életének fontos erdélyi állomásait.

A hagyományoknak megfelelően idén is gyűjtöttünk ajándékokat és könyveket, melyekkel többek között a TÉKA Alapítványt támogattuk. Diákjaink nagy lelkesedéssel készítettek csomagokat az erdélyi magyar gyerekek számára. Az előkészítő órák keretein belül részletesen megismerkedtünk Erdély történelmével és Ady Endre életével is. Emellett praktikus tanácsokat is kaptunk az utazásra vonatkozóan.

Ahogyan az lenni szokott, az első napunk zsúfoltra sikeredett, de mint az utólagos értékelésekből kiderült, megérte, mert diákjaink egyetlen programot sem hagytak volna ki. Jártunk Nagykárolyban, ahol megtekintettük a Károlyi-kastélyt és annak csodaszép parkját. Érmindszenten közös versmondással, koszorúzással és faültetéssel emlékeztünk iskolánk névadójára. Megtekinthettük Ady szülőházát, sőt bizonyítványait is. A késő délutáni órákban értünk Zilahra, ahol a Református Kollégium előtt álló Ady szobor megkoszorúzására is időt szakítottunk. Vacsorával zártuk a napot magyarvistai szálláshelyünkön.

A második nap kevésbé hosszúnak, ám igen tartalmasnak ígérkezett. Első állomásunk Válaszút volt, ahol Kallós Zoltán néprajzi gyűjteményének gazdagsága és szépsége mindenkit lenyűgözött. Ráadásul kézműves foglalkozáson és kvízjátékban is részt vehettünk. A délután folyamán mindenki megtudta, hogy miért is „szép város Kolozsvár”, ugyanis városnézéssel zártuk a programot. Megtekintettük többek között a Matyás-szoborcsoportot, a Szent Mihály templomot és Mátyás király szülőházát is. A Házsongárdi temetőben koszorúzásra is sor került. Vacsora után szálláshelyünkön helyi fiatalok népviseletbe öltözve tanítottak bennünket táncolni.

A harmadik nap az egyik legélvezetesebb napnak bizonyult. Délelőtt megtekintettük a tordai református templomot, melynek történetéről a helyi iskola igazgatónője mesélt nekünk. Majd diáktalálkozón vettünk részt, ahol az irodalmi kvíz mellett egy spontán focimeccsel is szorosabbra fűztük ismeretségünket a helyi magyar fiatalokkal. A tordai sóbánya monumentális méreteivel és jó levegőjével mindenkiben maradandó nyomot hagyott. Nem beszélve a Tordai-hasadékban tett túráról, melynek során gyönyörű természeti környezetben tehettük próbára magunkat.

A negyedik napon szintén csodaszép környezetben, Torockón és környékén jártunk. Megtudtuk Székelykő nevének eredetét, és hogy miért kel fel itt kétszer a nap. A tájházban megismerkedtünk a környék népviseletével, szokásaival. Ellátogattunk a Szent Ferenc Alapítvány itteni gyermekotthonába is. A torockószentgyörgyi várromhoz való feljutás megmozgatta az izmainkat, de biztosan mindenkinek maradandó élményt nyújtott a fenti panoráma.

Utolsó napunk sem szűkölködött látnivalókban. Kora reggeli indulást követően, jutott némi idő ajándékot venni az otthoniaknak a körösfői vásárban. Délelőtt új programelemként megtekintettük Nagyszalontán a Csonkatornyot és a benne helyet kapó Arany János-kiállítást. Délutánunkat Nagyváradon töltöttük. Sétáltunk a város főterén, ellátogattunk az Ady Endre Emlékmúzeumba, majd megkoszorúztuk a költő szobrát.

Kissé fáradtan, de épségben, rengeteg élménnyel és új ismerettel gazdagodva tértünk haza. Köszönjük mindenkinek, aki részt vett a kirándulás szervezésében és lebonyolításában.

Dobó Ivett

kísérő nevelő

Határtalanul! 2018.

erdély 1.mp4

Városi szépolvasás verseny

Gabriella Jászné Erdei, 2018. ápr. 23. 4:07   [ 2018. ápr. 23. 4:19 frissítve ]

Április 19-én az Ady iskola adott helyet a városi szépolvasás versenynek, amely 2-4. évfolyamos diákok számára volt megrendezve.  A város 3 általános iskolájából összesen 36 gyerek vett részt a versenyen. A másodikosok Bálint Ágnes: Egy egér naplója c. regényből kaptak felolvasandó részleteket, a harmadikosok Bosnyák Viktória: Tündérboszorkány c. regényéből, a negyedikesek Balázs Ágnes: Lufi és Szamóca c. regényéből olvastak fel.
A baráti hangulatban zajló verseny képekben:

Városi szépolvasás verseny


Iskolai szépolvasás verseny

Gabriella Jászné Erdei, 2018. ápr. 23. 3:56   [ 2018. ápr. 23. 3:59 frissítve ]

Április 10-én tartottuk a 2-4. évfolyam számára a szépolvasás versenyt. Minden évfolyamból az első négy helyezett jutott tovább a városi versenyre, amely szintén az Ady iskolában került megrendezésre.

Iskolai szépolvasás verseny


Arany-busz

Gabriella Jászné Erdei, 2018. febr. 12. 1:43

Arany-busz

Látogatás az Arany-buszon

Az Arany János Közösségi Ház és Városi Könyvtár meghívására Gyálra érkezett február 8-án a 200-as Arany-busz, a Petőfi Irodalmi Múzeum mozgókiállítása, melyet az Arany János évforduló alkalmából egy buszban rendeztek be, és egy éven át járja az országot.

Hogy mi mindent lehet bemutatni egyetlen buszban? Nem is gondolnátok!

Iskolánk hetedikesei lehetőséget kaptak arra, hogy megtekintsék a kiállítást. Ők ilyennek látták:

„Ezen a napon az osztállyal elmentünk egy mozgó múzeumba. Már a busz külseje megfogott, mivel a Toldi volt képregény formájában a ráfestve.”

Amint belépte, már tudtam, hogy látványos lesz! Mindenféle versek, történetek voltak Aranyról a falakon. Sok-sok kreatív megoldás volt, pl. összerakós vers, forgatható tekercsre írt vers. A kedvenceim az interaktív játékok voltak, mint pl. a kvíz, vagy éppen a Toldiról szóló játék, ahol egy kar segítségével tudtál eljátszani eseményeket a műből.”

„Nagyon tetszett, mert minden verset más technikával mutattak meg. Különösen jó volt a busz hátuljában a kvízes játék: ismertetett néhány régies szót, és mutatott rá példákat Arany verseiből.”

„Nagyon tetszettek az interaktív játékok, főleg az, amikor a régi szó mostani jelentését kellett kitalálni.”

„Érdekes volt az a forgótábla, ahol XX. századi költők véleményét lehetett olvasni Aranyról.”

„Tetszett, hogy három részre osztották a buszt (életrajz; fő művek; filmek, videók Arannyal kapcsolatban). Találó volt a kiállítás neve.”

„Nekem legjobban tetsző rész az interaktív blokk volt. Nagyon sok érdekes dolgot lehetett megtudni játékos módon. Jó volt, hogy a múlt évben tanult Toldit is felidézhettük egy erőmérésen, amiben Toldi küldetéseit kellett végigcsinálni. Tetszett a busz festése: én igazából aranyszínű buszra számítottam, ehelyett Toldi volt ráfestve.”

„Sokan azt is kipróbálhatták, hogy jók lennének-e Toldinak”

 „Ötletesnek találtam a Családi kör című vers megjelenítését a malomköveken”

„Nagyon meglepő volt számomra, hogy Magyarországon kívül is neveztek el utcákat Arany Jánosról.”

 „Érdekesnek találtam, hogy még egy kisbolygót is elneveztek Arany Jánosról.”

„Összességében nagyon jó volt. Sokkal jobb, mint amire számítottam!”

„Szívesen meglátogatnám még egyszer!”

Ha a kiállításról még többet is szeretnétek megtudni, kérdezzétek a hetedikeseket!

Kazinczy verseny

Gabriella Jászné Erdei, 2018. jan. 11. 0:26

2018. január 10-én tartottuk meg az iskolai Kazinczy versenyt. A "szép magyar beszéd" bemutatásához a versenyzőknek egy 20-21. századi írótól származó, szabadon választott, 20-25 sor hosszúságú prózai szöveg kifejező felolvasásával kellett készülniük előzetesen. A versenyen saját, választott szövegük mellett egy másik, kötelező szöveget is bemutattak rövid felkészülési idő után, amelyhez bizony komoly olvasástechnikai tudásra volt szükség.

Az első hat helyezést elérő versenyző oklevet és jutalomkönyvet, a többiek emléklapot kaptak. Az iskolai versenyen kategóriánként első két helyen végzett tanulója fogja iskolánkat képviselni január 19-én a Bartók Béla Iskolában a területi fordulón.

Gratulálunk minden versenyzőnek az eredményes szerepléshez!

Képek

1-10 of 27